torsdag 22 juni 2017

Intervju: Belta 53

Småländska Belta 53 har nyligen släppt en vinylsingel och har ett par spelningar inbokade under sommaren. Jag gillar Belta 53 för att de har en egen stil, en hel del 90-tals influenser och väldigt mycket att säga. Det är Jojo, Jonathan och Anders som svarade på frågorna, ja med andra ord hela bandet tillsammans. 

1. Hej, berätta lite om Belta 53, vilka är ni i bandet? Vad kommer namnet ifrån

Belta 53 består av Jojo (bas och sång), Jonathan (gitarr) och Anders (trummor). Jojo skriver de flesta av låtarna men Anders har bidragit med en del texter i de nyaste låtarna. Namnet kommer ifrån en gammal skylt Anders hittade i vår replokal. Vi repar i en gammal lagård och på skylten stod det ”Belta född 53”. Nu har vi fått veta att kon Belta hade ett inåtväxande horn men det visste vi inte när loggan ritades.

2. Vad och vilka influeras ni av?

Anders: Jag gillar mycket musik från 90-talet och tidigt 00-tal. Grunge, emo, hardcore och typ Hellacopter-rock. Jag gillar också melodislingor som t.ex Broder Daniel pysslade en del med.

Jonathan: Allt möjligt! Samt även omöjligt! Det är jätteviktigt att bredda influenserna så mycket det bara går tycker jag. Det finns allt mellan rock och punk till folkmusik, jazz, klassiskt och avantgarde/experimentalmusik i mina influenser.

Jojo: Jag blir inspirerad av människor och händelser omkring mej. Musikaliskt av den där sköna känslan jag kan få av rytmer, perfekta rim och ordkombinationer eller melodier som sätter sej, oavsett musikstil. Jag försöker analysera vad det är som ger det där ”sköna” och återskapa det på mitt eget sätt. De artister som oftast har gett mej den känslan är Joakim Thåström och Veronika Maggio.

3. Ni har nyligen släppt en ny singel, är ni nöjda? Berätta om låtarna, hur tycker ni den skiljer sig från er förra skiva? 

Det är helt klart det bästa vi har gjort hittills. De här låtarna känns väldigt angelägna och aktuella. Lite mer politiska än det vi spelat in tidigare. Sen tycker vi att Håkan på Studio Bernadotte i Växjö är den första som verkligen har fattat vad det är vi gör och hur vi ska låta, och det märks på mixen och produktionen. Vi spelar gärna in där igen!


4. Vilka svenska band kan du rekommendera? Vad tycker du om den svenska punkscenen 2017? 

Jonathan: …oj, det finns så många, svårt att välja ut någon. Provocera, som vi spelade med på Femipunx, gillade jag skarpt. Och givetvis Köttgrottorna, dem vill jag åka på turné med! Igen. Den svenska punkscenen är överraskande vital, förresten. Det är mycket mer som händer än vad jag hade väntat mig!

Jojo: Jag gillar att det dyker upp fler nya band och att framförallt tjejer börjar ta plats och i många fall också får den platsen. Jag rekommenderar Matriarkatet (som tyvärr håller på att gå skilda vägar), The Baboon Show, Lastkaj 14, Psykofant, Fuck Frankie, Arre! Arre!, Vånna Inget och Isfruun.

Anders: Jag rekommenderar Vånna inget, The Baboon show och INVSN.

5. Jag Minns Min Punk, vad tycker du om gruppen, vad är bra och vad kunde bli bättre?

Anders: Jag är inte så aktiv där men det finns mycket intressant att läsa och det är ju som ett uppslagsverk, verkar alltid finnas nån som vet om det är nån som undrar något. Jag gillar grupper där det är fritt fram för folk att nörda loss på sitt intresse.

Jojo: Jag gillar gruppen. Jag som i sammanhanget ändå är ganska så ung och dessutom aldrig varit särskilt nitisk när det gäller att lyssna på många olika band, har lärt mig mycket av att vara med där. Sedan är jag väldigt sentimental av mej och det är kul att bli påmind om gamla fina låtar som jag glömt. Det som jag möjligtvis tycker kan bli bättre är ifall alla ”punkpoliser” kunde ta och tagga ner lite. Vad är punk? Vad är inte punk? Och vem är det som bestämmer? Samtidigt kan diskussionerna ibland vara ganska underhållande att läsa.

6. Vad har ni på gång nu i sommar och framöver? 

Vi har två spelningar i Växjö. Den 1 juli på Ditt City Din Scen - Speakers Corner och den 18 augusti på Karl Oskar-dagarna. Sedan spelar vi 30 juni på Idelunds Trädgårdsfest i Lommaryd (Aneby kommun) och 19 augusti på Skåpet Bjuder Upp Till Dans i Utnora utanför Gävle. Vi kommer också att spela på Vegfest i Västerås i september. Annars håller vi på att skriva och repa in nytt material för en kommande inspelning.


7. Frågan dyker upp allt som oftast så jag frågar dig personligen, vad är punk för dig? 

Jojo: För mej är punk en livsstil och den innebär att ifrågasätta normer, att se alla som människor oavsett status i samhället och att våga gå emot strömmen. Även DIY är en stor del av punken för mej. Tex att ge ut dina egna skivor, trycka dina t-shirts och patchar, sy och fixa med dina kläder, färga ditt hår själv (eller med kompisarna såklart) och klippa, raka och göra roliga frisyrer. Värderingarna som finns i min tolkning av punk är antifascistiska och emot alla former av förtryck. Musiken är såklart viktig och det är ju den vi samlas kring. Men utan värderingarna, det politiska och det som provocerar är den inte alls lika intressant och jag vet knappt om jag ens skulle kalla det punk då.

Jonathan: Punk är först och sist en attityd, som handlar om jämlikhet, jämställdhet, tolerans, allas lika värde – och att alla därför KAN; att det är vad som finns i hjärtat som är det viktigaste, inte hur det ser ut eller ens låter. Att vem som helst ska kunna testa att spela. Att tänka utanför boxen och trampa upp nya stigar bara för att man brinner upp om man inte får gå just DÄR. Så på samma sätt är punk bara ett namn på något som funnits där i alla tider. Bröderna Wright var i högsta grad punk när de skruvade ihop världens första motordrivna flygmaskin i sitt gripande cykelgarage, utan minsta utbildning i ingenjörsvetenskap. Jesu lärjungar var punk, enkla fiskargrabbar från samhällets absoluta botten som utmanade hela det religiöst-politiska etablissemanget. De svenska arbetarförfattarna, konstnärer som Van Gogh eller Picasso, tonsättare som Schönberg eller John Cale – för att inte tala om The Beatles! Människor som inte lät sig hindras av formella utbildningskrav eller samhällsställning. Men som gjorde som i Nike-reklamen… Just DO It.

8. Ok, dags att avsluta, ordet är fritt…

Jonathan: Vi behöver punkens attityd av att Du Kan! Du Är Värd Lika Mycket Som Alla Andra! kanske mer än någonsin i dagens samhälle. Därför är det så viktigt att inte heller vi fastnar i någon slags bild av hur vi tror att det var under punkens genombrott på 70-talet och försöker hålla den traditionen vid liv, för då blir vi nån slags utställningsföremål på Skansen. Vårt jobb är att utveckla punkens idé för dagens situation – även om det innebär ett uppror mot “klassisk” punk… Och det är det vi försöker göra. I alla fall jag...

Jojo: Jag vill ge ett stort tack och en gosig kram till alla Jag Minns Min Punk-administratörer som jag vet lägger ganska mycket tid på att hålla ordning och göra gruppen så trevlig och levande som den är. Sen vill jag ge lika mycket tack och kram till er som fixar med bloggen. Vilket fantastiskt initiativ! Både kul för oss som band att få vara med och kul att få läsa om och veta mer om alla andra fantastiska punkband som finns där ute.

Anders: Vi är alltid spelsugna. Boka oss gärna för spelningar!